ICT-leverancier mag afgifte van inloggegevens niet weigeren om daarmee betaling af te dwingen

Als een klant niet aan haar betalingsverplichtingen voldoet, kan de leverancier in bepaalde gevallen besluiten om haar prestatie uit te stellen, totdat de klant heeft betaald. Dit wordt ‘opschorting’ genoemd. In een zaak bij de Stichting Geschillenoplossing Automatisering (SGOA) speelde de vraag of een leverancier ook de afgifte van inloggegevens van een ICT-systeem mag opschorten (als ‘pressiemiddel’) om betaling te forceren. Wat speelde er in deze zaak?

24 apr. 2020

In deze zaak ging het om een handelaar in onroerend goed die een bedrijf had ingeschakeld voor het beheer van zijn ICT-omgeving. Op een gegeven moment werd er ingebroken in het ICT-systeem van de klant. Hierdoor had de klant geen toegang meer tot zijn ICT-omgeving. Het ging om een bedrijfskritisch systeem, dat noodzakelijk was voor de uitvoering van de dagelijkse operationele activiteiten. De klant laat een cybersecuritybedrijf onderzoek doen. Daarnaast laat hij een nieuw ICT-systeem inrichten door het cybersecuritybedrijf en de leverancier.

De klant vindt dat de leverancier niet heeft voldaan aan haar verplichting om het ICT-systeem adequaat te beveiligen en ervoor te zorgen dat de gegevens steeds beschikbaar zijn. Om die reden ontbindt hij de overeenkomst. De klant laat de leverancier vervolgens weten zijn betalingsverplichtingen op te schorten in afwachting van erkenning van de schade en betaling van de schadevergoeding door de leverancier. Hij verzoekt de leverancier om de inloggegevens van het nieuwe ICT-systeem. Daarnaast wil hij dat de leverancier meewerkt aan de transitie naar een andere leverancier. De leverancier antwoordt daarop dat zij bereid is aan de gevolgen van ontbinding mee te werken, op voorwaarde dat partijen afspraken maken over een exit protocol. Zij deelt echter mee dat zij haar ongedaanmakingsverplichtingen, bestaande uit het meewerken aan een exit procedure en het verstrekken van inloggegevens, opschort totdat de klant alle openstaande betalingen voldoet.

De zaak komt bij de SGOA terecht. De SGOA oordeelt dat een belangenafweging in dit geval in het voordeel van de klant uitvalt. Tegenover het belang van de klant bij afgifte van de inloggegevens om daarmee een ongestoorde en zelfstandige bedrijfsvoering te waarborgen, staat het belang van de leverancier bij niet-afgifte als ‘pressiemiddel’ om de betaling van de openstaande facturen te verkrijgen. Voor de klant is er geen alternatief, terwijl de leverancier de betaling van de facturen ook kan verkrijgen middels overleg of een arbitrale bodemprocedure. Kortom: de leverancier handelt onrechtmatig jegens haar (ex)klant en is gehouden de inloggegevens alsnog af te geven.

Komt uw wederpartij zijn verplichtingen jegens u niet na? En wilt u weten of u uw verplichtingen richting uw wederpartij kunt opschorten? Of dat uw wederpartij diens verplichtingen tegenover u kan opschorten? Neem dan gerust contact met ons op. Wij adviseren u graag omtrent uw specifieke situatie.