Intellectueel eigendom

Knowhow / Bedrijfsgeheimen

Veel intellectuele creaties die waarde vertegenwoordigen in uw organisatie (kunnen) worden beschermd door een van de op deze pagina genoemde rechten van intellectuele eigendom. Het kan echter voorkomen dat bepaalde informatie en kennis niet door IE-rechten beschermd zijn of kunnen worden. Ook dergelijke knowhow heeft echter waarde voor uw organisatie.

Laat uw knowhow voor u werken

Met de Wet bescherming bedrijfsgeheimen wordt bescherming geboden tegen het onrechtmatig verkrijgen, gebruiken of openbaar maken van bedrijfsvertrouwelijke informatie door derden. U moet dan echter wel maatregelen treffen om die knowhow onder het beschermingsbereik van die wet te krijgen. Elferink & Kortier Advocaten helpt u graag bij het opstellen en redigeren van geheimhoudingscontracten (NDA's) en bij het procederen omtrent onrechtmatig gebruik van uw knowhow.

Lees meer over maatregelen die u moet treffen voor knowhow-bescherming
Untitled design 20

Blogs over Intellectueel Eigendom

Verplichte AI geletterdheid
AI-geletterdheid binnen uw organisatie - voldoet u al aan deze verplichting uit de AI-act?

Sinds 2025 is uw organisatie op grond van de regels uit de nieuwe Europese AI-verordening verplicht om de zogenaamde AI-geletterdheid in uw organisatie te stimuleren. AI-geletterdheid houdt onder meer in dat alle organisaties die artificiële intelligentie maken of inzetten, gehouden zijn hun medewerkers te trainen in de juridische en technische aspecten van kunstmatige intelligentie. En daarvan is eerder sprake dan u denkt; Want gebruikt uw organisatie niet al ChatGPT, Co-pilot of andere AI-tools? De AI-act is daarom vrijwel zeker óók op u van toepassing

Intellectueel eigendom / ICT-recht / Privacy / Contractenrecht
Bluem
Een logo bewerken als grap of als kritische noot. Mag dat?

Veel organisaties maken gebruik van een logo voor herkenning in de markt. Denk bijvoorbeeld aan Nike met haar bekende ‘swoosh’-logo. Of aan Thuisbezorgd, Waarbij u ongetwijfeld gelijk aan het fel oranje logo moest denken. 

In een kwestie die laatst voor de rechter kwam, had ee gezin het logo van hun zwemvereniging zonder toestemming bewerkt en gemaild naar leden van de zwemvereniging. Dat kon weliswaar humoristisch óf als kritische noot bedoeld zijn, maar de zwemvereniging kon er in ieder geval niet om lachen. Maar hoe zit dat eigenlijk juridisch? Is het gebruiken of aanpassen van een logo eigenlijk zo maar toegestaan? Deze vraag stond centraal in onderstaande uitspraak. Alvorens ik de uitspraak bespreek vermeld ik kort iets over de beschermingsomvang van een logo.  

Intellectueel eigendom
Absolutvision W Yd Pk Ca1 BY unsplash
Onrechtmatige perspublicaties: hoe beschermt u uw reputatie?

U kent het tv-programma misschien wel: in Stegeman op de Bres worden misstanden aan het licht gebracht. Naast dit TV-programma zijn er nog talloze andere mediakanalen die bepaalde kwesties onder de aandacht van het publiekbrengen. Maar wat als u of uw onderneming onderwerp is van zo’n item? En erger nog: u bent van mening dat de beweringen onjuist zijn! In dat geval kan er sprake zijn van een onrechtmatige perspublicatie. Maar wat houdt een onrechtmatige publicatie precies in? En welke stappen kunt u nemen als u hiermee te maken krijgt? Recent zijn er twee zaken voor de rechtbank gekomen, die ons daar meer inzicht in kunnen geven.

Intellectueel eigendom
Filip baotic Hj Z0q A Rr QDY unsplash
In het merkenrecht is de ene streep de andere niet

In de mode-industrie zijn de ‘Three Stripes’, ook wel ‘de drie strepen’ van Adidas, al sinds de jaren ‘70 een begrip. Adidas heeft daarom meerdere zogeheten beeld- en positiemerken ingeschreven waarop de drie strepen op verscheidene manieren worden getoond. Adidas gebruikt de strepen onder meer op haar kleding en schoeisel, maar ook op haar verpakkingsmateriaal en sportattributen. Het feit dat Adidas deze merken heeft ingeschreven, betekent echter niet dat in de mode-industrie nu het gebruik van strepen in zijn algemeenheid is gemonopoliseerd. Dat illustreert deze recente uitspraak van de Haagse rechtbank. 

Intellectueel eigendom
Sfeer 2
Case: Hoe vestig ik een pandrecht op een octrooi?

Wanneer intellectuele eigendomsrechten, zoals een octrooi, een waarde vertegenwoordigen, kan het voorkomen dat een geldverstrekker daarop een pandrecht wil vestigen ter zekerheid van een geldlening of investering. 

Enige tijd geleden informeerde een cliënte bij ons naar de mogelijkheid van het vestigen van een pandrecht op een octrooi. Cliënte was samen met een andere partij een samenwerking aangegaan voor de ontwikkeling van een nieuwe machine. Zij schakelde ons in om de afspraken rondom de intellectuele eigendomsrechten vast te leggen. Een van de vragen die zij daarbij had, was of er een pandrecht gevestigd zou kunnen worden op het octrooi op de machine. Cliënte had immers teven een lening verstrekt aan de net opgerichte B.V. waarin zij samenwerkte met de samenwerkingspartner.

Bent u benieuwd hoe Elferink & Kortier Advocaten u in een dergelijke kwestie van dienst zou kunnen zijn? Lees dan verder hoe wij onze cliënte hebben geholpen in de bovengenoemde zaak.

Intellectueel eigendom / Contractenrecht
Afbeelding1
Benelux kleurmerk Magenta van T-Mobile doorgehaald. Gebruik specifieke kleur als merk, blijft lastig.

Het komt regelmatig voor dat bedrijven een specifieke kleur gebruiken om zich te onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan het bedrijf Nikon dat camera’s verkoopt waarbij altijd wordt geadverteerd met de kenmerkende gele kleur. Of aan de kleur blauw van Bol.com.

Het is mogelijk om voor een specifieke kleur een merkrecht aan te vragen. Dat wordt een kleurmerk genoemd. Met een kleurmerk is het onder omstandigheden mogelijk om voor dezelfde of vergelijkbare waren of diensten gebruik van die kleur door concurrenten te verbieden.

Deutsche Telekom AG (T-Mobile) had een kleurmerk aangevraagd voor de kleur magenta. Een uitspraak van het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (hierna te noemen: ‘BBIE’) over dit kleurmerk laat echter zien dat het kunnen inroepen van een kleurmerk nog niet zo makkelijk is.

Intellectueel eigendom

Wij plaatsen functionele en analytische cookies. Eventueel kunnen derde partijen tracking cookies plaatsen. U dient daar dan eerst mee akkoord te gaan. Lees meer in onze Privacyverklaring