Branches

Creatieve sector

U schildert, schrijft, ontwerpt, maakt muziek, tekent, produceert of bent op andere wijze creatief bezig. U wordt gelukkig van creëren.  U wilt de vruchten van uw werk uiteraard wel goed beschermen zodat anderen er niet mee aan de haal kunnen gaan en u er daarnaast ook een goede boterham mee kunt verdienen.  Wij helpen u daarbij. Wij adviseren u over auteursrechten, licenties, merkbescherming en contracten, zodat u zich kunt concentreren op waar u goed in bent: creatief zijn.

Creativtity 2

En als uw werk onverhoopt toch gekopieerd wordt, bijvoorbeeld omdat uw unieke creaties in het buitenland massaal geproduceerd en verkocht worden via vage websites, of omdat uw concurrent zijn product net iets te goed afgekeken heeft van dat van u, dan komen wij in actie. En wat als uw werk ongevraagd gebruikt wordt als input- of trainingsdata voor AI-creaties? Wij sommeren de inbreukmaker(s) en zo nodig procederen wij voor u. 

Wij werken onder andere voor: designers, meubelmakers, schilders, schrijvers, fotografen, modeontwerpers, muzikanten, game-ontwikkelaars, (grafisch) ontwerpers, architecten, illustratoren, film- en muziekproducenten, reclame- en marketingbureaus, theater-, muziek-, opera- en overige podiumgezelschappen, musea en AI-(kunstenaars).  Wij hebben daarnaast veel ervaring met het adviseren van archiefinstellingen en musea. 

Bekijk de meeste recente artikelen over de creatieve sector

Agustin fernandez s Ngk S19j1r A unsplash
Handreiking AI-geletterdheid van de Autoriteit Persoonsgegevens

Sinds 2 februari 2025 zijn organisaties die gebruikmaken van artificiële intelligentie (AI) naar Europees recht verplicht om de zogeheten interne ‘AI-geletterdheid’ te bevorderen. Maar wat betekent het om als organisatie ‘AI-geletterd’ te zijn? En welke stappen kan een organisatie zetten om ervoor te zorgen dat haar medewerkers AI op verantwoorde wijze inzetten? Hoewel de precieze omvang van ‘AI-geletterdheid’ op deze punten nog nader dient te worden uitgewerkt, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (de AP) geprobeerd om enige houvast te bieden aan organisaties door middel van een handreiking. Met deze handreiking geeft zij de basis voor een meerjarig actieplan welke organisaties kunnen gebruiken om de AI-geletterdheid te bevorderen.

ICT-recht
Verplichte AI geletterdheid
AI-geletterdheid binnen uw organisatie - voldoet u al aan deze verplichting uit de AI-act?

Sinds 2025 is uw organisatie op grond van de regels uit de nieuwe Europese AI-verordening verplicht om de zogenaamde AI-geletterdheid in uw organisatie te stimuleren. AI-geletterdheid houdt onder meer in dat alle organisaties die artificiële intelligentie maken of inzetten, gehouden zijn hun medewerkers te trainen in de juridische en technische aspecten van kunstmatige intelligentie. En daarvan is eerder sprake dan u denkt; Want gebruikt uw organisatie niet al ChatGPT, Co-pilot of andere AI-tools? De AI-act is daarom vrijwel zeker óók op u van toepassing

Intellectueel eigendom / ICT-recht / Privacy / Contractenrecht
Bluem
Een logo bewerken als grap of als kritische noot. Mag dat?

Veel organisaties maken gebruik van een logo voor herkenning in de markt. Denk bijvoorbeeld aan Nike met haar bekende ‘swoosh’-logo. Of aan Thuisbezorgd, Waarbij u ongetwijfeld gelijk aan het fel oranje logo moest denken. 

In een kwestie die laatst voor de rechter kwam, had ee gezin het logo van hun zwemvereniging zonder toestemming bewerkt en gemaild naar leden van de zwemvereniging. Dat kon weliswaar humoristisch óf als kritische noot bedoeld zijn, maar de zwemvereniging kon er in ieder geval niet om lachen. Maar hoe zit dat eigenlijk juridisch? Is het gebruiken of aanpassen van een logo eigenlijk zo maar toegestaan? Deze vraag stond centraal in onderstaande uitspraak. Alvorens ik de uitspraak bespreek vermeld ik kort iets over de beschermingsomvang van een logo.  

Intellectueel eigendom
Absolutvision W Yd Pk Ca1 BY unsplash
Onrechtmatige perspublicaties: hoe beschermt u uw reputatie?

U kent het tv-programma misschien wel: in Stegeman op de Bres worden misstanden aan het licht gebracht. Naast dit TV-programma zijn er nog talloze andere mediakanalen die bepaalde kwesties onder de aandacht van het publiekbrengen. Maar wat als u of uw onderneming onderwerp is van zo’n item? En erger nog: u bent van mening dat de beweringen onjuist zijn! In dat geval kan er sprake zijn van een onrechtmatige perspublicatie. Maar wat houdt een onrechtmatige publicatie precies in? En welke stappen kunt u nemen als u hiermee te maken krijgt? Recent zijn er twee zaken voor de rechtbank gekomen, die ons daar meer inzicht in kunnen geven.

Intellectueel eigendom
Filip baotic Hj Z0q A Rr QDY unsplash
In het merkenrecht is de ene streep de andere niet

In de mode-industrie zijn de ‘Three Stripes’, ook wel ‘de drie strepen’ van Adidas, al sinds de jaren ‘70 een begrip. Adidas heeft daarom meerdere zogeheten beeld- en positiemerken ingeschreven waarop de drie strepen op verscheidene manieren worden getoond. Adidas gebruikt de strepen onder meer op haar kleding en schoeisel, maar ook op haar verpakkingsmateriaal en sportattributen. Het feit dat Adidas deze merken heeft ingeschreven, betekent echter niet dat in de mode-industrie nu het gebruik van strepen in zijn algemeenheid is gemonopoliseerd. Dat illustreert deze recente uitspraak van de Haagse rechtbank. 

Intellectueel eigendom
Aidin geranrekab b V P23 F Xxh I unsplash
Artificiële intelligentie (AI)-verordening: auteursrecht (deel 6) - Duitse rechter: maken van database ten behoeve van training AI-systemen géén auteursrechtinbreuk

Op 27 september 2024 heeft een Duitse rechter – naar ons weten voor het eerst in Europa – uitspraak gedaan over de vraag hoe de TDM-uitzondering zich verhoudt tot het samenstellen van databases waarmee AI-modellen kunnen worden getraind. Hoewel er nog zeker veel vragen overblijven, is de verwachting dat deze uitspraak een belangrijk aanknopingspunt zal vormen in toekomstige geschillen m.b.t. het trainen van AI-modellen en het auteursrecht.

Intellectueel eigendom / ICT-recht

Wij plaatsen functionele en analytische cookies. Eventueel kunnen derde partijen tracking cookies plaatsen. U dient daar dan eerst mee akkoord te gaan. Lees meer in onze Privacyverklaring