Branches

Creatieve sector

U schildert, schrijft, ontwerpt, maakt muziek, tekent, produceert of bent op andere wijze creatief bezig. U wordt gelukkig van creëren.  U wilt de vruchten van uw werk uiteraard wel goed beschermen zodat anderen er niet mee aan de haal kunnen gaan en u er daarnaast ook een goede boterham mee kunt verdienen.  Wij helpen u daarbij. Wij adviseren u over auteursrechten, licenties, merkbescherming en contracten, zodat u zich kunt concentreren op waar u goed in bent: creatief zijn.

Creativtity 2

En als uw werk onverhoopt toch gekopieerd wordt, bijvoorbeeld omdat uw unieke creaties in het buitenland massaal geproduceerd en verkocht worden via vage websites, of omdat uw concurrent zijn product net iets te goed afgekeken heeft van dat van u, dan komen wij in actie. En wat als uw werk ongevraagd gebruikt wordt als input- of trainingsdata voor AI-creaties? Wij sommeren de inbreukmaker(s) en zo nodig procederen wij voor u. 

Wij werken onder andere voor: designers, meubelmakers, schilders, schrijvers, fotografen, modeontwerpers, muzikanten, game-ontwikkelaars, (grafisch) ontwerpers, architecten, illustratoren, film- en muziekproducenten, reclame- en marketingbureaus, theater-, muziek-, opera- en overige podiumgezelschappen, musea en AI-(kunstenaars).  Wij hebben daarnaast veel ervaring met het adviseren van archiefinstellingen en musea. 

Bekijk de meeste recente artikelen over de creatieve sector

Kevin shek p Wtyd I Yn ASM unsplash
Hoe bescherm ik de uiterlijke vormgeving van mijn product?
Houdt uw onderneming zich bezig met het maken en verhandelen van gebruiksvoorwerpen, zoals een pen of een strijkijzer? Dan wilt u niet alleen dat uw product goed werkt, maar ook dat het zich onderscheidt van concurrenten. Dat kan bijvoorbeeld door te variëren op uiterlijke vormgeving (ook wel design). Zo zal de consument een mooi ontworpen pen of strijkijzer wellicht eerder aanschaffen. Er kan veel tijd, geld en inspanning gaan zitten in het ontwerpen van producten. Daarbij wilt u niet dat de concurrent deze vormgeving namaakt. Welke rechten heeft u om namaak van de vormgeving van uw producten te voorkomen? Hoe beschermt u uw ‘productvormgeving’ (of product design)? Daar gaan wij in deze blog nader op in. 
Intellectueel eigendom
Bie logo
Mirjam en Rik schreven een annotatie in het tijdschrift Berichten Industriële Eigendom bij het NOB-arrest
Collega’s Mirjam Elferink en Rik Groteboer schreven samen een annotatie (inhoudelijk commentaar) in het tijdschrift Berichten Industriële Eigendom bij het NOB-arrest van het Europese Hof van Justitie van 6 maart 2025. In de annotatie concentreren Mirjam en Rik zich op de vraag of, en zo ja hoe dit arrest impact heeft op de wettelijke constructie van het fictief makerschap zoals bepaald in de Auteurswet en het BVIE. Benieuwd geworden naar de annotatie? Lees het hier.
Intellectueel eigendom
Stil protest artiesten tegen gen ai
'Stil protestalbum’ tegen generatieve AI
Kate Bush, Tori Amos, New Order, Hans Zimmer, Pet Shop Boys, Billy Ocean en nog duizend andere artiesten uit het Verenigd Koninkrijk hebben op 25 februari 2025 een protestalbum uitgebracht, getiteld ‘Is This What You Want?’. Met dit album verzetten zij zich tegen potentiële nieuwe Britse wetgeving, die het voor AI-bedrijven makkelijker zal maken om auteursrechtelijk beschermd materiaal – zoals liedjes – automatisch van het internet te verzamelen (‘schrapen’), zonder daarbij inbreuk te maken. Deze liedjes kunnen vervolgens worden gebruikt als trainingsdata om een nieuw AI-model mee te trainen, bijvoorbeeld een AI-model dat zelf liedjes kan maken. 
Intellectueel eigendom
Agustin fernandez s Ngk S19j1r A unsplash
Handreiking AI-geletterdheid van de Autoriteit Persoonsgegevens
Sinds 2 februari 2025 zijn organisaties die gebruikmaken van artificiële intelligentie (AI) naar Europees recht verplicht om de zogeheten interne ‘AI-geletterdheid’ te bevorderen. Maar wat betekent het om als organisatie ‘AI-geletterd’ te zijn? En welke stappen kan een organisatie zetten om ervoor te zorgen dat haar medewerkers AI op verantwoorde wijze inzetten? Hoewel de precieze omvang van ‘AI-geletterdheid’ op deze punten nog nader dient te worden uitgewerkt, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (de AP) geprobeerd om enige houvast te bieden aan organisaties door middel van een handreiking. Met deze handreiking geeft zij de basis voor een meerjarig actieplan welke organisaties kunnen gebruiken om de AI-geletterdheid te bevorderen.
ICT-recht
Verplichte AI geletterdheid
AI-geletterdheid binnen uw organisatie - voldoet u al aan deze verplichting uit de AI-act?
Sinds 2025 is uw organisatie op grond van de regels uit de nieuwe Europese AI-verordening verplicht om de zogenaamde AI-geletterdheid in uw organisatie te stimuleren. AI-geletterdheid houdt onder meer in dat alle organisaties die artificiële intelligentie maken of inzetten, gehouden zijn hun medewerkers te trainen in de juridische en technische aspecten van kunstmatige intelligentie. En daarvan is eerder sprake dan u denkt; Want gebruikt uw organisatie niet al ChatGPT, Co-pilot of andere AI-tools? De AI-act is daarom vrijwel zeker óók op u van toepassing. 
Intellectueel eigendom / ICT-recht / Privacy / Contractenrecht
Bluem
Een logo bewerken als grap of als kritische noot. Mag dat?
Veel organisaties maken gebruik van een logo voor herkenning in de markt. Denk bijvoorbeeld aan Nike met haar bekende ‘swoosh’-logo. Of aan Thuisbezorgd, Waarbij u ongetwijfeld gelijk aan het fel oranje logo moest denken. In een kwestie die laatst voor de rechter kwam, had ee gezin het logo van hun zwemvereniging zonder toestemming bewerkt en gemaild naar leden van de zwemvereniging. Dat kon weliswaar humoristisch óf als kritische noot bedoeld zijn, maar de zwemvereniging kon er in ieder geval niet om lachen. Maar hoe zit dat eigenlijk juridisch? Is het gebruiken of aanpassen van een logo eigenlijk zo maar toegestaan? Deze vraag stond centraal in onderstaande uitspraak. Alvorens ik de uitspraak bespreek vermeld ik kort iets over de beschermingsomvang van een logo.  
Intellectueel eigendom

Wij plaatsen functionele en analytische cookies. Eventueel kunnen derde partijen tracking cookies plaatsen. U dient daar dan eerst mee akkoord te gaan. Lees meer in onze Privacyverklaring