We leven in een innovatieve en creatieve wereld. De wereld om ons heen verandert snel. De Innovatieve Meesters van Elferink & Kortier Advocaten houden de ontwikkelingen op onze vakgebieden voor u bij in deze databank.
Intellectueel eigendom
Intellectueel eigendom (IE) is een paraplubegrip waaronder diverse rechtsgebieden vallen. Denk hierbij aan: auteursrecht (‘copyright’), portretrecht, databankenrecht, merkenrecht, handelsnaamrecht, domeinnamen, modelrecht, octrooirecht, kwekersrecht, chipsrecht en knowhow. IE-rechten kunnen een belangrijke waarde in uw bedrijf vertegenwoordigen.

Intellectueel eigendomsrecht voor uw organisatie
Stel, uw organisatie investeert in de ontwikkeling van nieuwe producten. Of u heeft op een andere manier te maken met creativiteit of innovatie. Hoe kunt u dat dan het beste vermarkten? En hoe zorgt u dat de concurrent er niet mee vandoor gaat? Het IE-recht kan dan uitkomst bieden. Wij helpen organisaties hun IE-rechten zo goed mogelijk te beschermen. Dat gaat niet alleen over inbreuk of namaak, máár juist ook over het exploiteren daarvan, zodat u het meeste profijt uit uw IE-rechten haalt.
Wat zijn IE-rechten?
Het IE-recht is een paraplubegrip. Er zijn namelijk meerdere soorten IE-rechten. Denk aan het auteursrecht dat boeken, software en gebruiksvoorwerpen kan beschermen. Of aan het merkenrecht waarmee u de namen en logo’s van uw producten of diensten onderscheidt van die van de concurrent. Ook het octrooirecht is een bekend voorbeeld. Hiermee beschermt u nieuwe technische producten of processen.
Hoe zet u intellectuele eigendomsrechten het beste in?
Sommige IE-rechten moeten geregistreerd worden. Andere ontstaan vanzelf. De gemene deler van alle IE-rechten is echter dat ze de houder ervan een (tijdelijk) monopolie geven. U krijgt het alleenrecht om te bepalen of uw werk wordt vermarkt. Namaak door anderen kan ermee worden voorkomen.
U kunt het echter ook omdraaien: IE-rechten geven u het recht om te bepalen wie er juist wél gebruik van mag maken. Door middel van licenties en royalty’s kunt u van IE-rechten een verdienmodel maken.
Wij helpen u hierbij:
- met strategisch advies en juridische bijstand;
- bij het vaststellen van de beste manier om uw creatie te beschermen;
- door te adviseren of het in uw geval slim is om IE-rechten onder te brengen in een andere B.V.;
- bij het opstellen van contracten, zoals licentieovereenkomsten en akten van overdracht, om ervoor te zorgen dat u uw IE optimaal kunt exploiteren;
- als uw rechten worden geschonden, dan staan wij klaar om op te treden.
Dat kan ook in de omgekeerde variant: als u de markt op wilt met een product waarvan u twijfelt of dit inbreuk maakt op het product van de concurrent, dan denken we vooraf graag met u mee.
Haal ook het maximale uit uw product of dienst. Onderzoek hoe IE voor u kan werken!
Daarnaast helpen wij organisaties – van innovatieve start-ups tot multinationals – bij de ontwikkeling, implementatie en bescherming van nieuwe businessmodellen en technologieën. Dit doen we door te voorzien in een juridisch kader waarmee de creatie en exploitatie van IE-rechten wordt veiliggesteld.
Wij helpen u uw IE-rechten te herkennen, te beschermen en te exploiteren. U bent verzekerd van ruime ervaring met het veiligstellen van IE-rechten. Denk daarbij aan IE-rechten in overname- en faillissementssituaties.
Heeft u een allocatiecheck nodig?
Een allocatiecheck bestudeert vragen als: waar verblijven uw IE-rechten in uw organisatie en waar zouden zij zich idealiter moeten bevinden? Hierbij helpen wij u. Waar nodig treden wij in rechte op om uw IE-rechten te beschermen.
Op deze website leest u voor een aantal intellectuele eigendomsrechten wat wij voor u kunnen betekenen. Daarnaast hebben wij ook veel ervaring met het topografierecht, kwekersrecht, databankenrecht, naburige rechten en domeinnamen.
Lees de meest recente artikelen over Intellectueel Eigendom

Kate Bush, Tori Amos, New Order, Hans Zimmer, Pet Shop Boys, Billy Ocean en nog duizend andere artiesten uit het Verenigd Koninkrijk hebben op 25 februari 2025 een protestalbum uitgebracht, getiteld ‘Is This What You Want?’. Met dit album verzetten zij zich tegen potentiële nieuwe Britse wetgeving, die het voor AI-bedrijven makkelijker zal maken om auteursrechtelijk beschermd materiaal – zoals liedjes – automatisch van het internet te verzamelen (‘schrapen’), zonder daarbij inbreuk te maken. Deze liedjes kunnen vervolgens worden gebruikt als trainingsdata om een nieuw AI-model mee te trainen, bijvoorbeeld een AI-model dat zelf liedjes kan maken.

Sinds 2025 is uw organisatie op grond van de regels uit de nieuwe Europese AI-verordening verplicht om de zogenaamde AI-geletterdheid in uw organisatie te stimuleren. AI-geletterdheid houdt onder meer in dat alle organisaties die artificiële intelligentie maken of inzetten, gehouden zijn hun medewerkers te trainen in de juridische en technische aspecten van kunstmatige intelligentie. En daarvan is eerder sprake dan u denkt; Want gebruikt uw organisatie niet al ChatGPT, Co-pilot of andere AI-tools? De AI-act is daarom vrijwel zeker óók op u van toepassing.

Veel organisaties maken gebruik van een logo voor herkenning in de markt. Denk bijvoorbeeld aan Nike met haar bekende ‘swoosh’-logo. Of aan Thuisbezorgd, Waarbij u ongetwijfeld gelijk aan het fel oranje logo moest denken.
In een kwestie die laatst voor de rechter kwam, had ee gezin het logo van hun zwemvereniging zonder toestemming bewerkt en gemaild naar leden van de zwemvereniging. Dat kon weliswaar humoristisch óf als kritische noot bedoeld zijn, maar de zwemvereniging kon er in ieder geval niet om lachen. Maar hoe zit dat eigenlijk juridisch? Is het gebruiken of aanpassen van een logo eigenlijk zo maar toegestaan? Deze vraag stond centraal in onderstaande uitspraak. Alvorens ik de uitspraak bespreek vermeld ik kort iets over de beschermingsomvang van een logo.

U kent het tv-programma misschien wel: in Stegeman op de Bres worden misstanden aan het licht gebracht. Naast dit TV-programma zijn er nog talloze andere mediakanalen die bepaalde kwesties onder de aandacht van het publiekbrengen. Maar wat als u of uw onderneming onderwerp is van zo’n item? En erger nog: u bent van mening dat de beweringen onjuist zijn! In dat geval kan er sprake zijn van een onrechtmatige perspublicatie. Maar wat houdt een onrechtmatige publicatie precies in? En welke stappen kunt u nemen als u hiermee te maken krijgt? Recent zijn er twee zaken voor de rechtbank gekomen, die ons daar meer inzicht in kunnen geven.

In de mode-industrie zijn de ‘Three Stripes’, ook wel ‘de drie strepen’ van Adidas, al sinds de jaren ‘70 een begrip. Adidas heeft daarom meerdere zogeheten beeld- en positiemerken ingeschreven waarop de drie strepen op verscheidene manieren worden getoond. Adidas gebruikt de strepen onder meer op haar kleding en schoeisel, maar ook op haar verpakkingsmateriaal en sportattributen. Het feit dat Adidas deze merken heeft ingeschreven, betekent echter niet dat in de mode-industrie nu het gebruik van strepen in zijn algemeenheid is gemonopoliseerd. Dat illustreert deze recente uitspraak van de Haagse rechtbank.

Wanneer intellectuele eigendomsrechten, zoals een octrooi, een waarde vertegenwoordigen, kan het voorkomen dat een geldverstrekker daarop een pandrecht wil vestigen ter zekerheid van een geldlening of investering.
Enige tijd geleden informeerde een cliënte bij ons naar de mogelijkheid van het vestigen van een pandrecht op een octrooi. Cliënte was samen met een andere partij een samenwerking aangegaan voor de ontwikkeling van een nieuwe machine. Zij schakelde ons in om de afspraken rondom de intellectuele eigendomsrechten vast te leggen. Een van de vragen die zij daarbij had, was of er een pandrecht gevestigd zou kunnen worden op het octrooi op de machine. Cliënte had immers teven een lening verstrekt aan de net opgerichte B.V. waarin zij samenwerkte met de samenwerkingspartner.
Bent u benieuwd hoe Elferink & Kortier Advocaten u in een dergelijke kwestie van dienst zou kunnen zijn? Lees dan verder hoe wij onze cliënte hebben geholpen in de bovengenoemde zaak.