Intellectueel eigendom

Portretrecht

Als u herkenbaar op een foto afgebeeld staat, kunt u zich soms beroepen op portretrecht. Ook als u uw medewerkers of klanten afbeeldt, kunt u hiermee te maken krijgen. Het is voldoende dat de geportretteerde persoon herkend kan worden op het portret. 

Diegene die geportretteerd wordt zich alleen tegen publicatie verzetten als hij daartoe een redelijk belang heeft. Heeft u een portretrechtelijk probleem? Bij Elferink & Kortier Advocaten helpen we u graag!

Wat is portretrecht?

Het portretrecht is het recht van een geportretteerde persoon om in bepaalde gevallen bezwaar te maken tegen het publiceren van een foto, schilderij of video waarop hij of zij is afgebeeld. Onder publiceren valt: openbaar maken, verspreiden en/of het maken van verschillende kopieën.  Portretrecht is persoonlijk en is niet over te dragen aan een ander. Al is dit mogelijk te maken met een licentieovereenkomst.

Bij bezwaar tegen publicatie moet de geportretteerde een redelijk belang hebben tegen de openbaarmaking. Portretrecht betreft een specifieke beperking van het auteursrecht van degene die het portret heeft gemaakt, bijvoorbeeld u als werkgever. Lees hier meer informatie over het auteursrecht. 

Untitled design 19

Wanneer vormt iets een portret? 

Het woord ‘portret’ kan al snel de associatie wekken van een geposeerde foto van uzelf op bijvoorbeeld uw rijbewijs/paspoort. Het begrip ‘portret’ is echter ruimer dan dat. Sterker nog, om van een portret te spreken in de zin van het portretrecht is niet vereist dat de afgebeelde persoon poseert. Een foto van iemand die niet door heeft gehad dat hij werd gefotografeerd kan namelijk ook een portret zijn.

Een portret is een herkenbare afbeelding van (een deel van) het gelaat. Ook een afbeelding waarop de ogen van iemand zijn afgedekt, bijvoorbeeld met een zwart balkje, kan nog steeds een portret zijn. Zelfs een lookalike kan een portret zijn, lees hier bijvoorbeeld ons artikel over een zaak waarin een lookalike van Max Verstappen centraal stond. De techniek waarmee het portret is gemaakt is niet van belang. Zo kan een schilderij of beeldhouwwerk ook een portret vormen.

Geldt voor elk portret dezelfde regels?

Nee, er is een onderscheid in de vormen. Voor deze vormen gelden andere wettelijke regels. 
Het portretrecht bestaat uit twee vormen, namelijk:
-    een in opdracht gemaakt portret;  
-    een niet in opdracht gemaakt portret.

In opdracht gemaakt portret

Een in opdracht gemaakt portret is een portret dat op verzoek of in opdracht van de geportretteerde is gemaakt. Denk hierbij aan een pasfoto voor een paspoort. Als iemand toestemming heeft gegeven voor het maken van het portret betekent dit niet automatisch dat het een in opdracht gemaakt portret is. Bijvoorbeeld als uw werknemer instemt met het maken van een foto voor commercieel gebruik, dan vormt dit niet automatisch een in opdracht gemaakt portret.

Bij een in opdracht gemaakt portret bepaalt de geportretteerde over de openbaarmaking. De maker van het portret, bijvoorbeeld een fotograaf of u als werkgever, mag het portret dus alleen met toestemming van de geportretteerde openbaar maken. Toestemming voor het maken van een portret betekent dus niet dat daarmee ook toestemming is gegeven voor de openbaarmaking van het portret. Dit zijn twee verschillende dingen. Bij portretten die in opdracht zijn gemaakt ontstaan niet vaak problemen. Bij niet in opdracht gemaakte portretten daarentegen wel. Het vervolg van de tekst zal zich daarom op deze portretten focussen.

Niet in opdracht gemaakt portret

Bij niet in opdracht gemaakte portretten is het bijvoorbeeld voor de fotograaf of werkgever toegestaan om het portret te openbaren zonder de toestemming van de geportretteerde. Echter, dit geldt niet altijd! Het kan namelijk voorkomen dat de geportretteerde een zogeheten ‘redelijk belang’ heeft dat zich tegen de openbaarmaking verzet, waarover later meer. In die situatie is openbaarmaking door de fotograaf of werkgever dus niet toegestaan.

Wanneer is er inbreuk op portretrecht?  

Er is sprake van inbreuk op het portretrecht als  de geportretteerde een redelijk belang heeft om bezwaar te maken tegen de openbaarmaking. Er dient hierbij een belangenafweging plaats te vinden. Bij de afweging kijkt de rechter naar het belang van de fotograaf of werkgever (bijvoorbeeld vrije meningsuiting of een commercieel belang) en het redelijk belang van de geportretteerde. Een redelijk belang kan zijn gelegen in het privacybelang en/of het financieel belang van de geportretteerde.

Privacybelang 

Indien iemand een afbeelding openbaar maakt, zonder toestemming van de geportretteerde, waarop de geportretteerde bloot staat afgebeeld is overduidelijk sprake van een privacyschending. Voor geportretteerde die geen bekende personen zijn weegt het privacybelang zwaar. Bij bekende personen kan dit anders zijn, nu publicatie de enige nieuwswaarde met zich mee kan brengen.

Een geportretteerde zou in het algemeen ook kunnen optreden als zijn portret, zonder toestemming, wordt gebruikt in een reclame-uiting. Het publiek zal namelijk snel denken dat de geportretteerde het product of de dienst steunt en dus toestemming heeft gegeven, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. De geportretteerde kan ongewild geassocieerd worden met producten/diensten. Dat kan zijn privacy schenden.

Praktijkvoorbeeld: werkgever gebruikt portret werknemer in commerciële reclame-uiting

Coolblue heeft het portret van een ex-medewerker gebruikt in commerciële uitingen. Coolblue plaatste het portret op haar bestelbussen en gebruikte het in een promotievideo. De ex-werknemer stapt naar de rechter nu hij meent dat zijn portretrecht wordt geschonden. De rechter weegt het commerciële belang van Coolblue af tegen het privacybelang van de ex-werknemer.

De rechter oordeelt dat er geen sprake is van inbreuk en noemt hiervoor de volgende redenen. Allereerst heeft de ex-werknemer door het ondertekenen van zijn arbeidsovereenkomst afstand gedaan van zijn portretrechten. De arbeidsovereenkomst bevat namelijk een bepaling waarin de ex-werknemer ermee instemt dat beeldmateriaal met zijn portret kan worden gebruikt in commerciële uitingen, zelfs na uitdiensttreding. Daarnaast had de ex-werknemer zijn toestemming gegeven voor het maken van foto’s en het figureren in een promotievideo.

De rechter oordeelt dat het commerciële belang van Coolblue om reclame te maken voor haar producten/diensten zwaarder weegt dan het privacybelang van de ex-werknemer en dat er dus geen sprake is van inbreuk. De rechter benadrukt dat Coolblue veel onnodige kosten zou moeten maken als zij niet langer gebruik zou mogen maken van de foto. Zo zal bijvoorbeeld de inzet van de bestelbussen moeten worden gestaakt en dit zal ten koste gaan van de bezorgservice. Bovendien is Coolblue de ex-werknemer al tegemoetgekomen door de promotievideo offline te halen en het portret op de bestelbussen in stappen te verwijderen.

Financieel belang

De geportretteerde kan zelf ook een financieel belang hebben waardoor hij zich kan verzetten tegen openbaarmaking. Deze geportretteerden zijn vaak bekende figuren wiens portret geschikt is voor commerciële exploitatie. Deze bekende figuren hebben in het algemeen het recht om een vergoeding te ontvangen voor het commerciële gebruik van hun portret. Is deze vergoeding afwezig dan kan de belangenafweging meebrengen dat het gebruik van het portret een inbreuk op het portretrecht oplevert.

Hoe zorgt u ervoor dat u portretten van uw werknemers kunt gebruiken voor commerciële doeleinden?

Toestemming voor het maken van het portret betekent niet dat het portret ook openbaar mag worden gemaakt. Hier dient u namelijk apart toestemming voor te vragen. Het is daarom aan te raden om bijvoorbeeld een bepaling in de arbeidsovereenkomst op te nemen waarin wordt geregeld dat de werknemer ermee instemt dat zijn of haar portret kan worden gebruikt voor commerciële doeleinden of waarin zelfs afstand wordt gedaan van het portretrecht.

Juridisch advies bij portretrecht

Heeft u juridische ondersteuning nodig omtrent portretrecht? Of is er juist een geschil ontstaan? Wij helpen u graag verder, bijvoorbeeld bij een portretrechtclausule in de arbeidsovereenkomst. U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen of op onderstaande knop klikken en formulier invullen met uw vraagstuk. Op basis daarvan denken wij graag met u mee over mogelijke vervolgstappen.

Hulp nodig bij portretrecht?

Blogs over Intellectueel Eigendom

Info Website databank 1
Mag een concurrent zomaar delen van mijn website kopiëren?

Concurrerende bedrijven bieden per definitie vergelijkbare producten of diensten aan. Concurreren is in principe toegestaan en nabootsen van elkaar tot op zekere hoogte ook. Maar wat als uw concurrent een deel van uw website kopieert, door bijvoorbeeld dezelfde informatie te gebruiken? Dat zou mogelijk onrechtmatig kunnen zijn of inbreuk kunnen maken op bijvoorbeeld uw auteursrechten. Daar gaat dit artikel niet over, maar als u daar meer informatie over wilt, staan wij u graag bij. Dit artikel gaat daarentegen over het databankenrecht. Want mogelijk is dit kopiëren van uw concurrent wel in strijd met uw databankrechten. Op dat idee kwam een bedrijf dat handelt in tractoronderdelen en dat informatie van haar website gekopieerd zag worden door een concurrent. 

Biedt het databankenrecht een reële mogelijkheid om kopieergedrag tegen te gaan? Hoe de rechter daarover dacht, leggen we hieronder uit, zodat u daar mogelijk uw voordeel mee kunt doen. 

Intellectueel eigendom
Stil protest artiesten tegen gen ai
'Stil protestalbum’ tegen generatieve AI

Kate Bush, Tori Amos, New Order, Hans Zimmer, Pet Shop Boys, Billy Ocean en nog duizend andere artiesten uit het Verenigd Koninkrijk hebben op 25 februari 2025 een protestalbum uitgebracht, getiteld ‘Is This What You Want?’. Met dit album verzetten zij zich tegen potentiële nieuwe Britse wetgeving, die het voor AI-bedrijven makkelijker zal maken om auteursrechtelijk beschermd materiaal – zoals liedjes – automatisch van het internet te verzamelen (‘schrapen’), zonder daarbij inbreuk te maken. Deze liedjes kunnen vervolgens worden gebruikt als trainingsdata om een nieuw AI-model mee te trainen, bijvoorbeeld een AI-model dat zelf liedjes kan maken. 

Intellectueel eigendom
Verplichte AI geletterdheid
AI-geletterdheid binnen uw organisatie - voldoet u al aan deze verplichting uit de AI-act?

Sinds 2025 is uw organisatie op grond van de regels uit de nieuwe Europese AI-verordening verplicht om de zogenaamde AI-geletterdheid in uw organisatie te stimuleren. AI-geletterdheid houdt onder meer in dat alle organisaties die artificiële intelligentie maken of inzetten, gehouden zijn hun medewerkers te trainen in de juridische en technische aspecten van kunstmatige intelligentie. En daarvan is eerder sprake dan u denkt; Want gebruikt uw organisatie niet al ChatGPT, Co-pilot of andere AI-tools? De AI-act is daarom vrijwel zeker óók op u van toepassing

Intellectueel eigendom / ICT-recht / Privacy / Contractenrecht
Bluem
Een logo bewerken als grap of als kritische noot. Mag dat?

Veel organisaties maken gebruik van een logo voor herkenning in de markt. Denk bijvoorbeeld aan Nike met haar bekende ‘swoosh’-logo. Of aan Thuisbezorgd, Waarbij u ongetwijfeld gelijk aan het fel oranje logo moest denken. 

In een kwestie die laatst voor de rechter kwam, had ee gezin het logo van hun zwemvereniging zonder toestemming bewerkt en gemaild naar leden van de zwemvereniging. Dat kon weliswaar humoristisch óf als kritische noot bedoeld zijn, maar de zwemvereniging kon er in ieder geval niet om lachen. Maar hoe zit dat eigenlijk juridisch? Is het gebruiken of aanpassen van een logo eigenlijk zo maar toegestaan? Deze vraag stond centraal in onderstaande uitspraak. Alvorens ik de uitspraak bespreek vermeld ik kort iets over de beschermingsomvang van een logo.  

Intellectueel eigendom
Absolutvision W Yd Pk Ca1 BY unsplash
Onrechtmatige perspublicaties: hoe beschermt u uw reputatie?

U kent het tv-programma misschien wel: in Stegeman op de Bres worden misstanden aan het licht gebracht. Naast dit TV-programma zijn er nog talloze andere mediakanalen die bepaalde kwesties onder de aandacht van het publiekbrengen. Maar wat als u of uw onderneming onderwerp is van zo’n item? En erger nog: u bent van mening dat de beweringen onjuist zijn! In dat geval kan er sprake zijn van een onrechtmatige perspublicatie. Maar wat houdt een onrechtmatige publicatie precies in? En welke stappen kunt u nemen als u hiermee te maken krijgt? Recent zijn er twee zaken voor de rechtbank gekomen, die ons daar meer inzicht in kunnen geven.

Intellectueel eigendom
Filip baotic Hj Z0q A Rr QDY unsplash
In het merkenrecht is de ene streep de andere niet

In de mode-industrie zijn de ‘Three Stripes’, ook wel ‘de drie strepen’ van Adidas, al sinds de jaren ‘70 een begrip. Adidas heeft daarom meerdere zogeheten beeld- en positiemerken ingeschreven waarop de drie strepen op verscheidene manieren worden getoond. Adidas gebruikt de strepen onder meer op haar kleding en schoeisel, maar ook op haar verpakkingsmateriaal en sportattributen. Het feit dat Adidas deze merken heeft ingeschreven, betekent echter niet dat in de mode-industrie nu het gebruik van strepen in zijn algemeenheid is gemonopoliseerd. Dat illustreert deze recente uitspraak van de Haagse rechtbank. 

Intellectueel eigendom

Wij plaatsen functionele en analytische cookies. Eventueel kunnen derde partijen tracking cookies plaatsen. U dient daar dan eerst mee akkoord te gaan. Lees meer in onze Privacyverklaring