We leven in een innovatieve en creatieve wereld. De wereld om ons heen verandert snel. De Innovatieve Meesters van Elferink & Kortier Advocaten houden de ontwikkelingen op onze vakgebieden voor u bij in deze databank.
Digital Services Act (DSA) gedeeltelijk in werking getreden
Doel van de DSA
De DSA heeft globaal gezien drie belangrijke uitgangspunten. Ten eerste beoogt het de bescherming van gebruikersrechten, inclusief privacy, bescherming van intellectuele eigendomsrechten en preventie van desinformatie. Ten tweede verplicht het platforms om meer transparantie te bieden, zoals inzicht in advertentiepraktijken. Ten slotte harmoniseert de DSA de digitale marktregulering door een allesomvattend juridisch kader op te leggen.
Transparantie en boetes
De DSA voorziet ook in een mogelijkheid waarbij onderzoekers toegang kunnen krijgen tot gegevens van de aangewezen negentien bedrijven. Verder is het op grond van de DSA niet meer toegestaan voor platforms om gegevens over kinderen te gebruiken voor reclamedoeleinden. In geval van overtreding van deze verplichtingen kunnen boetes worden opgelegd, die kunnen oplopen tot zes procent van de wereldwijde omzet van het platform, en in sommige gevallen kan zelfs de tijdelijke stopzetting van de diensten van het platform plaatsvinden. Het toepassingsgebied van de DSA strekt zich uit tot alle bedrijven die diensten aanbieden binnen de Europese Unie, ongeacht hun locatie.
Gedeeltelijke inwerkingtreding
De allerstrengste EU-verplichtingen gelden op dit moment alleen nog maar voor de 19 grootste digitale diensten. Denk aan Apple, Meta, Google, X (voorheen Twitter), Meta (Facebook en Instagram), Booking.com of Snapchat. Dit zijn diensten die elke maand meer dan 45 miljoen actieve gebruikers kennen. Deze platforms en zoekmachines zijn onder de DSA verplicht om jaarlijks evaluaties uit te voeren van de systeemrisico's die verband houden met schadelijke onlinepraktijken op hun platforms. Hieronder vallen onder andere illegale goederen of inhoud en de verspreiding van misleidende informatie via hun diensten. Deze dienstverleners moeten passende maatregelen treffen om deze risico's aan te pakken. Daarnaast worden ze onderworpen aan audits van de algoritmes die ze gebruiken.
Vanaf februari 2024 geldt de DSA ook voor andere onlinediensten en platforms, zoals veel gebruikte onlinemarktplaatsen, cloudaanbieders, internetproviders, zoekmachines of sociale netwerken.
Wat betekent dit voor u?
De DSA kent een aantal voordelen voor gebruikers van online platforms. Als u te maken krijgt met malafide handelaren op een online marktplaats, zult u onder de DSA als het goed is gemakkelijker uw recht kunnen halen als consument. De online marktplaatsen zullen namelijk straks meer informatie moeten inwinnen over de handelaren die producten of diensten verkopen via hun platform. Ook wordt het makkelijker om een klacht in te dienen, want aanbieders van digitale diensten zullen moeten voorzien in toegankelijke en gebruikersvriendelijke klachtenprocedures.
Meer lezen over de DSA? Wij publiceerden eerder een nieuwbericht over aanvullende verplichtingen voor online platforms onder de DSA.