30 sep. 2022

Hergebruik overheidsinformatie: ook met persoonsgegevens?

Overheidsinformatie moet meer en vaker als open data voor hergebruik beschikbaar worden gesteld. De Wet hergebruik van overheidsinformatie wordt daartoe aangepast. Maar hoe zit dat als de openbare overheidsregisters ook persoonsgegevens bevatten?

Hergebruik van overheidsinformatie

Burgers en bedrijven hebben op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) het recht om openbare overheidsinformatie te hergebruiken voor andere doeleinden. Zij kunnen daartoe bij overheidsinstanties of andere organisaties met een publieke taak, zoals archieven, musea en bibliotheken, een verzoek indienen tot het verstrekken van dergelijke informatie. Deze informatie kunnen zij vervolgens hergebruiken voor bijvoorbeeld onderzoek of commercieel gebruik. Of combineren met andere informatie of data. Ook kan deze informatie als basis dienen voor innovatie, nieuwe producten en diensten, zoals apps, visualisaties en analyses.

Dit recht op hergebruik ziet alleen op overheidsinformatie die al openbaar is. Bijvoorbeeld op grond van de Wet open overheid (Woo). De Who stelt voornamelijk eisen aan de manier waarop en de voorwaarden waaronder deze informatie door overheidsinstanties moet worden aangeboden voor hergebruik. Overheidsinstanties kunnen niet op grond van de Who worden verplicht om overheidsinformatie openbaar te maken.

Wijziging Wet hergebruik van overheidsinformatie

In 2019 is een Europese Open data-richtlijn aangenomen. Onder deze richtlijn worden de hergebruikverplichtingen voor overheidsinstanties uitgebreid. Kort gezegd moet openbare overheidsinformatie nog toegankelijker worden gemaakt voor hergebruik door burgers en bedrijven. Het kabinet heeft om deze richtlijn te implementeren een conceptwetsvoorstel voor de aanpassing van de Who voorbereid.

Kritiek Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft forse kritiek geuit op dit conceptwetsvoorstel. Overheidsinformatie kan persoonsgegevens omvatten. Volgens de AP zou dit wetsvoorstel onvoldoende grenzen stellen aan het hergebruik van persoonsgegevens in openbare registers. Dat zou weer datahandel in de hand werken doordat bedrijven profielen van burgers op kunnen stellen met behulp van telefoonnummers, adressen en informatie over eigendommen van burgers uit overheidsinformatie. De AP uitte eerder al vergelijkbare kritiek over het publiceren van persoonsgegevens in openbare registers, zoals het Handelsregister en het Kadaster.

Daarnaast vindt de AP dat de bepalingen over anonimisering in het conceptwetsvoorstel weinig toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de bestaande regels uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat zou in de praktijk tot verwarring kunnen leiden tussen de anonimiseringsregels uit de aangepaste Who en de AVG.

De AP heeft daarom opgeroepen om in het wetsvoorstel voor de aanpassing van de Who als hoofdregel een algemeen verbod op te nemen om persoonsgegevens te hergebruiken, tenzij in specifieke wetgeving dit hergebruik alsnog wordt toegestaan. Daarnaast zouden de bepalingen over anonimisering in dit wetsvoorstel moeten worden geschrapt.

Nieuw conceptwetsvoorstel naar Raad van State

Het kabinet heeft dit advies van de AP overgenomen en verwerkt in een nieuw conceptwetsvoorstel. Dit nieuwe concept heeft zij in juli 2022 voor advies voorgelegd aan de Raad van State. Na dit advies zal het wetsvoorstel, al dan niet aangepast, aan de Tweede Kamer moeten worden voorgelegd.

Martijn 1

Meer weten over dit onderwerp of een andere vraag?

Wij plaatsen functionele en analytische cookies. Eventueel kunnen derde partijen tracking cookies plaatsen. U dient daar dan eerst mee akkoord te gaan. Lees meer in onze Privacyverklaring