25 nov. 2025

Veelgestelde vragen over merkenrecht

Het merkenrecht roept in de praktijk veel vragen op. Wat is een merk precies? Wat mag wel en wat niet? En hoe voorkomt u conflicten? In dit artikel krijgt u antwoord op de meest gestelde vragen over het merkenrecht. Zodat u snel inzicht krijgt in het onderwerp, uw rechten en de valkuilen die uw organisatie kunnen tegenkomen.

Wat is een merk in het merkenrecht?

Maar wat is nou precies een merk? Kortgezegd bestaat een merk uit: een teken dat onderscheidend is. 

 

‘Tekens’ kunnen bestaan uit woorden en beelden, maar ook uit klanken of kleuren. Merken zijn er dus in veel vormen, bijvoorbeeld in de vorm van een woord, beeld (denk aan een logo), kleur, vorm of een positie. 

 

Ondernemingen hebben vaak meerdere merken. Denk bijvoorbeeld aan Adidas, dit bedrijf heeft o.a. een merkenrecht op het woord ‘Adidas’, het logo met de drie strepen en op het logo met de drie bladeren.

 

‘Onderscheidend’ betekent dat de tekens niet beschrijvend mogen zijn voor de bijbehorende producten of diensten. Zo zal het woord ‘Bike’ geen merk kunnen vormen voor fietsen. In die situatie is het woord namelijk beschrijvend voor de producten waarvoor het teken bestemd is. Dit is niet onderscheidend. ‘Bike’ zou daarentegen geschikter zijn als merk voor elektronica, nu dit niet beschrijvend zal zijn voor die productsoort.  

Kan alles een merk vormen? 

Nee, niet elk teken kan in aanmerking komen voor een merk. Zo is het bijvoorbeeld verboden om een teken dat bestaat uit een landvlag of aanstootgevende woorden/beelden als merk te gebruiken. Zo zullen woordmerken die verwijzen naar beruchte historische figuren bijvoorbeeld niet als merk in aanmerking komen.

 

Er geldt een uitzondering op tekens die een technische functie hebben. Dit heeft vooral betrekking op vormmerken. Zo is eens door de rechter geoordeeld dat Kitkat geen recht heeft op een vormmerk, nu deze vorm enkel een technische functie heeft: het gemakkelijk breken van de chocolade.

Hoe verkrijg ik merkenrecht?

Een merkenrecht krijgt u niet zomaar. Er is namelijk een inschrijving nodig bij de betreffende instantie. De instantie zal de inschrijving weigeren als het merk niet voldoet aan de geldende vereisten (niet-onderscheidend etc.). 

 

U dient altijd een merk aan te vragen voor een bepaald gebied, denk aan Nederland, de Benelux of bijvoorbeeld Europa, waarover later meer. Er zitten kosten verbonden aan de inschrijving van uw merk. Deze zijn afhankelijk van het gebied waar u merkbescherming wilt krijgen.

Waar geldt mijn merkenrecht?

Merken komen in veel verschillende soorten, maar ook in verschillende maten. Zo kunt u een merk aanvragen dat enkel geld in Nederland. Dit betreft dan een nationaal merk en dat betekent dat uw merk in het algemeen enkel is beschermd in Nederland. 

 

Daarnaast is een Benelux merk mogelijk, dit merk geniet bescherming in de gehele Benelux. Indien u wenst dat uw merk bescherming geniet in de gehele EU dan kunt u een zogeheten Uniemerk registreren. Voor een Uniemerk gelden echter wel strengere vereisten en verplichtingen.

Als ik een merk inschrijf, krijg ik dan onbeperkte bescherming?

Nee, een merkenrecht is tijdsgebonden en geeft in het algemeen bescherming voor tien jaar. Als deze tien jaar verlopen zijn heeft u echter wel de mogelijkheid om iedere vijf jaar het merkenrecht voor vijf jaar te verlengen. Daarnaast is het verplicht dat u uw merk na uw inschrijving binnen vijf jaar dient te gebruiken. 

Wat kan ik een concurrent verbieden op basis van merkenrecht?

De rechthebbende van een merk wordt de ‘merkhouder’ genoemd. De onderneming die de merkhouder is kan optreden tegen het gebruik van een soortgelijk teken door bijvoorbeeld een concurrent. Maar wat kan u als merkhouder zoal verbieden? 
 

U kunt onder andere verbieden dat de concurrent:
•    het teken aanbrengt op haar producten/verpakkingen;
•    het teken gebruikt in bijvoorbeeld reclame-uitingen;
•    producten waarop het teken is aangebracht in voorraad heeft;
•    en het teken gebruikt als handelsnaam. 
 

Op handelsnamen is overigens ook een apart rechtsgebied van toepassing, namelijk het handelsnaamrecht. Lees hier meer over dit recht.  
 

Praktijkvoorbeeld:

U bent bijvoorbeeld producent van een product en heeft een merkinschrijving gedaan voor een logo dat u op uw producten wilt plaatsen. Indien uw productie vervolgens vijf jaar stilligt en het logo wordt daarnaast bijvoorbeeld nergens anders voor gebruikt (ook niet op facturen o.i.d.), dan zal niet aan de gebruiksverplichting zijn voldaan.

 

In dat geval vervalt uw merkenrecht na vijf jaar. Het in stand houden van een nationaal merk is eenvoudiger dan een Uniemerk, omdat een Uniemerk over een groter grondgebied reikt en dus ook over een groter grondgebied zal moeten worden gebruikt.  
 

Waarmee mogen wij uw organisatie helpen?

Wilt u zeker weten dat uw organisatie juridisch stevig staat in een steeds digitaler speelveld? Wij helpen u graag verder. Vul dit formulier in met uw vraagstuk en we nemen na een analyse contact met u op voor de vervolgstappen. 

  • Bedrijfsgegevens
  • Contactpersoon
  • Vraagstuk

Velden met een * zijn verplicht.

Andere artikelen over merkenrecht

Merkenrecht
Kornuit, Kordaat en het merkenrecht
Op 28 februari jl. heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam uitspraak gedaan in de kwestie Kornuit, een bier van Grolsch, tegen Kordaat, een bier van Lidl. Is er sprake van merkinbreuk door Lidl? In deze blog leggen wij het u uit.
Intellectueel eigendom
Filip baotic Hj Z0q A Rr QDY unsplash
In het merkenrecht is de ene streep de andere niet
In de mode-industrie zijn de ‘Three Stripes’, ook wel ‘de drie strepen’ van Adidas, al sinds de jaren ‘70 een begrip. Adidas heeft daarom meerdere zogeheten beeld- en positiemerken ingeschreven waarop de drie strepen op verscheidene manieren worden getoond. Adidas gebruikt de strepen onder meer op haar kleding en schoeisel, maar ook op haar verpakkingsmateriaal en sportattributen. Het feit dat Adidas deze merken heeft ingeschreven, betekent echter niet dat in de mode-industrie nu het gebruik van strepen in zijn algemeenheid is gemonopoliseerd. Dat illustreert deze recente uitspraak van de Haagse rechtbank. 
Intellectueel eigendom
Merkenrechtplaatje
Merkenrecht: wanneer kunt u optreden tegen inbreuk op uw merk?
Een merkenrecht is niet oneindig en vervalt, behoudens de verlengingsmogelijkheden, na tien jaar. Echter, afhankelijk van uw handelwijze kunnen er gedurende deze tien jaar ook beperkingen ten aanzien van uw merkenrecht gaan gelden. Dit wilt u natuurlijk als ondernemer zoveel mogelijk voorkomen. In een recent gewezen zaak deed een concurrent een beroep op een van deze beperkingen, maar zonder succes. Indien u 5 jaar lang niet optreedt tegen gebruik van uw merk of een soortgelijk teken door een andere onderneming, dan kan het zo zijn dat u dit gebruik niet meer kunt verbieden. U heeft dan uw merkenrecht als het ware verspeeld, door te lang stil te zitten. Dit wordt juridisch aangeduid als ‘rechtsverwerking’. Het is dus erg belangrijk dat u actief optreedt tegen mogelijke inbreukmakers. Daar helpen wij u graag bij. In deze zaak heeft de rechter omstandigheden verduidelijkt met betrekking tot een beroep op rechtsverwerking. 
Intellectueel eigendom
Martijn 1

Meer weten over dit onderwerp of een andere vraag?

Wij plaatsen functionele en analytische cookies. Eventueel kunnen derde partijen tracking cookies plaatsen. U dient daar dan eerst mee akkoord te gaan. Lees meer in onze Privacyverklaring