ICT-recht

ICT en ICT-recht is overal: van softwareontwikkeling en cloudtransities tot artificiële intelligentie, blockchain en het Internet-of-Things. Nagenoeg alle organisaties hebben te maken met ICT. ICT speelt in de huidige samenleving zo’n cruciale rol dat veel bedrijfsprocessen letterlijk stilvallen als het niet functioneert. Heeft u als bedrijf te maken met ICT, dan is het goed om ook op de hoogte te zijn van ICT-recht.  

Ictrecht

Wat is ICT-recht?

ICT-recht gaat over de juridische vragen die deze nieuwe technologieën oproepen. Het kan bijvoorbeeld gaan om afspraken die partijen onderling moeten regelen, zoals aansprakelijkheid, eigendom en gegevensbescherming. 

Ook kan het gaan om de beveiligingsstandaarden of de voorwaarden voor opzegging van een ICT-overeenkomst. De wet regelt weinig over hoe partijen deze onderwerpen moeten invullen. Daarom, en vanwege de grote spelenede belangen, regelen partijen afspraken hierover graag duidelijk en in een vroeg stadium. 

Daarnaast stelt de Nederlandse en Europese wetgever steeds meer eisen aan digitale producten en diensten En aan de manier waarop deze worden ingezet. Denk aan verplichtingen rondom (persoonlijke) data, beveiliging, transparantie, en intellectuele eigendomsrechten. 

Voor specifieke toepassingen en partijen, zoals platformdiensten, artificiële intelligentie, en gebruikers in sectoren als de overheid en de zorg, heeft u zelfs te maken met aparte regels. Vraagstukken over naleving bij de ontwikkeling of inzet van ICT, vormen daarom ook een belangrijk onderdeel van het ICT-recht.

Hieronder beschrijven de drie belangrijkste juridische punten binnen het ICT-recht. Dit zijn:

  • Contracten in de softwareontwikkeling
  • Geschillen bij ICT-projecten
  • ICT-overeenkomsten en -naleving 


Met ruime ervaring ondersteunen we uw organisatie met de juridische aspecten van ICT-ontwikkelingen. Daardoor kunnen wij snel en doeltreffend inspelen op de juridische consequenties van technologische innovatie.
 

1. Contracten in de softwareontwikkeling

Wanneer u als afnemer behoefte heeft aan nieuwe, nog niet bestaande software, zal u veelal een ICT-leverancier inschakelen om deze op maat voor uw bedrijf te ontwikkelen. Vanwege de complexiteit die bij softwareontwikkeling komt kijken, zult u vooraf één en ander willen regelen. Dat kan bijvoorbeeld al gaan over de gekozen ontwikkelmethode (zoals Scrum, Agile of de zogeheten ‘waterval’-methode).En over de manier waarop de software bij uw bedrijf wordt geïmplementeerd. 

Bovendien zal na de implementatie vaak nog het nodige onderhoud vereist zijn. Welke partij moet dit uitvoeren en op welke manier? Moet er doorontwikkeld worden? En hoe voorkomt u een zogeheten vendor lock-in (een situatie waarbij u dermate afhankelijk bent van de leverancier met weinig mogelijkheden om over te stappen)? 

De praktijk leert dat een ontwikkelingstraject niet altijd vlekkeloos verloopt. Zo kan een traject veel langer duren (en daarmee kostbaarder worden) dan oorspronkelijk gepland, en/of het eindproduct niet voldoen aan alle eisen die u had. 

Bovendien kan onenigheid ontstaan over de rol van uw ICT-leverancier: hoeveel verantwoordelijkheid heeft zij tegenover uw bedrijf (zorgplicht)? Als laatste voorbeeld lopen de verwachtingen over wie aansprakelijk is voor schade die is ontstaan door de ICT-toepassing en bij welke partij de intellectuele eigendomsrechten rusten, in veel gevallen uiteen. 

Zulke obstakels ontstaan vaak door uiteenlopende verwachtingen tussen u en de leverancier over en weer. Wanneer deze verwachtingen van tevoren niet duidelijk zijn vastgelegd, kunnen geschillen gemakkelijk opduiken. 


Juriscische ondersteuning op deze juridische ICT-vlakken

  • Hard- en softwareontwikkeling (Scrum, Agile en traditioneel/waterval) en -implementatie;
  • Service Level Agreements (SLA’s) en onderhoudsovereenkomsten;
  • Hostingsovereenkomsten en eindgebruikersovereenkomsten (EULA’s);
  • Cloudtransities en bijbehorende contractuele structuren;
  • Begeleiding bij ICT-aanbestedingen;
  • Softwarelicenties;
  • Platformdiensten (B2B, B2C en white label);
  • ERP-oplossingen;
  • Automatiseringsprojecten en artificiële intelligentie;

2. Geschillen bij ICT-projecten

Bij ieder ICT-project is het mogelijk dat vroeg of laat een geschil optreedt. In het kader van softwareontwikkeling staan hierboven al een aantal voorbeelden weergegeven, maar ook buiten ontwikkeling zijn de mogelijke onenigheden talloos. Het kan gaan om het niet nakomen van bepaalde termijnen, het niet-functioneren van een clouddienst, het optreden van datalekken, de ongewenste implementatie van kunstmatige intelligentie, onterecht onbetaalde facturen en nog veel meer. 

Vanwege de rol die ICT-systemen spelen in uw dagelijkse bedrijfsvoering kunnen geschillen een grote impact hebben. Zo kunt u als bedrijf dat gebruik maakt van een personeelsbeheersysteem dat niet of gebrekkig functioneert, moeite kunnen hebben de belangen van uw werknemers te waarborgen. 

Als bijvoorbeeld uw webshop niet werkt, loopt u inkomsten mis. Aan de andere kant zal een ICT-leverancier baat hebben bij een tijdige betaling van de facturen door u als afnemer, en dat laatstgenoemde haar voorziet van correcte en relevante informatie. Zulke geschillen zijn ongewenst en vragen om oplossingen die recht doen aan uw belang. 

3. ICT-overeenkomsten en naleving

De Nederlandse en Europese wet stellen inmiddels veel eisen waar zowel de aanbieders/ontwikkelaars als de afnemers/professionele gebruikers van ICT-toepassingen aan moeten voldoen. Omdat deze regels versplinterd zijn over meerdere wetten is het juridische speelveld zeer complex. 

Onder meer de vragen om wat voor soort product en/of dienst het gaat, hoe groot een bepaalde partij is en op welke soort partijen zij zich richt, kunnen relevant zijn bij het bepalen waar een partij aan moet voldoen. 

Desalniettemin is het belangrijk u zich realiseert dat uw bedrijf  en ICT-partner deze verplichtingen hebben. Niet-naleving van deze regels kan namelijk boetes als gevolg hebben. Daarbij wil je als partij óók de garantie dat de andere contractspartij op de hoogte is van haar wettelijke verplichtingen en dat zij die volbrengt. 

We zijn uw juridische partner bij uiteenlopende ICT-trajecten. Zo brengen we voor u de keten van ICT-leveranciers in kaart, signaleren we risico’s en zorgen we voor heldere contractuele afspraken waarmee u uw positie versterkt.

Elferink & Kortier Advocaten als specialist in het ICT-recht

Wij zijn uw juridische partner bij uiteenlopende ICT-trajecten. Onze expertise strekt zich uit tot alle gebieden van het ICT-recht. Dankzij onze brede praktijkervaring hebben wij daarbij goed zicht op de belangen aan beide zijden van de markt. 

Of u nu een afnemer, leverancier, inkoper of initiatiefnemer bent, wij bieden u graag de juridische ondersteuning die u nodig hebt. Blijkt dat uw ICT-geschil breder is en hier nadere expertise bij komt kijken? Dan is dat geen probleem. Wij werken samen met veel (niche) kantoren waardoor u altijd ondersteuning krijgt van de hoogste kwaliteit. 

Heeft u juridische ondersteuning nodig bij een opkomend ICT-traject? Of is er juist een geschil ontstaan? Wij helpen u graag verder. U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen of onderstaand formulier invullen met uw vraagstuk. Op basis daarvan denken wij graag met u mee over mogelijke vervolgstappen.
 

Waarmee mogen wij uw organisatie helpen?

Wilt u zeker weten dat uw organisatie juridisch stevig staat in een steeds digitaler speelveld? Wij helpen u graag verder. Vul dit formulier in met uw vraagstuk en we nemen na een analyse contact met u op voor de vervolgstappen. 

  • Bedrijfsgegevens
  • Contactpersoon
  • Vraagstuk

Velden met een * zijn verplicht.

Meer informatie over ICT-recht

1
Is een nieuwe ICT-leverancier aansprakelijk bij verlies van data uit de oude ICT-omgeving? Is een nieuwe ICT-leverancier aansprakelijk bij verlies van data uit de oude ICT-omgeving?
Bij het overstappen naar een nieuwe ICT-omgeving kunnen veel dingen misgaan. Een recente uitspraak van de rechtbank Noord-Holland is daar een goed voorbeeld van. Wederom bleek dat het verzuimen van het maken van goede afspraken over datamigratie, catastrofale gevolgen kan hebben. In deze zaak draaide het om de vraag of de nieuwe ICT-leverancier aansprakelijk kan worden gesteld voor schade van haar klant als gevolg van het verlies van data uit de oude ICT-omgeving. Benieuwd naar het oordeel van de rechter en wat daarvan te leren voor uw organisatie? Lees dan verder.
ICT-recht
ICT inkoop
Case: Uw inkoop van ICT goed vastleggen? Vraag het ons!
Inkoop van ICT is vaak complex. Er zijn vaak meerdere leveranciers betrokken in de keten met diverse afhankelijkheidsrelaties en verschillende contractuele voorwaarden. Om ICT goed te kunnen inkopen is specialistische kennis vereist. Wij hebben al vele ICT-inkooptrajecten begeleid en beschikken zodoende over specifieke kennis van ICT-inkooptrajecten. Daarnaast werkt Elferink & Kortier Advocaten samen met diverse ICT-kennispartners die desgewenst kunnen worden ingeschakeld.
ICT-recht / Contractenrecht
Ictrecht
Case: Mijn klant wil niet betalen voor het geleverde ICT-systeem! Wat nu?
Een tijdje terug hebben wij een ICT-leverancier bijgestaan in een geschil over de betaling van het door haar geleverde ERP-systeem. Met de klant was zij overeengekomen dat het systeem op 1 januari 2019 live zou gaan. Gedurende het traject deden zich echter veel problemen voor, waardoor de livedatum meerdere malen in overleg met de klant is verschoven. Op een gegeven moment was de klant het echter zat en liet zij per e-mail weten de samenwerking te willen beëindigen. Daarnaast gaf zij aan de openstaande betalingen voor het ERP-systeem niet te willen voldoen. Omdat partijen er samen niet uit kwamen, schakelde cliënte ons in.
ICT-recht

Wij plaatsen functionele en analytische cookies. Eventueel kunnen derde partijen tracking cookies plaatsen. U dient daar dan eerst mee akkoord te gaan. Lees meer in onze Privacyverklaring