Mag een concurrent mijn merk- of handelsnaam gebruiken in Google Ads?

U kent ze vast wel: de advertenties die in Google boven of rechts van uw zoekresultaten verschijnen. Deze advertenties zijn afkomstig van Google Ads, een advertentieprogramma van Google. Google biedt hiermee de mogelijkheid om op bepaalde zoektermen (ook wel ‘adwords’ genoemd) te adverteren. Stel bijvoorbeeld dat u op de term ‘matras’ zoekt in Google, dan verschijnen er een aantal advertenties van aanbieders van matrassen. Maar wat nu als uw concurrent uw merk- of handelsnaam als adword heeft geregistreerd, en dus op uw naam adverteert? Mag dat zomaar?

29 jan. 2020

Uit jurisprudentie blijkt dat het gebruik van andermans merk of handelsnaam als adword in beginsel is toegestaan. Uw concurrent mag uw naam dus als trefwoord gebruiken, en mag daarbij zelfs reclame laten verschijnen waarin een alternatief voor uw waren of diensten worden voorgesteld (tenzij daarin slechts imitaties van uw waren of diensten worden aangeboden). Er zijn echter een aantal redenen op grond waarvan u dit gebruik van uw merk- of handelsnaam kunt tegengaan.

Indien u een geregistreerd merk heeft, kunt u uw concurrent verbieden om dit merk als adword te gebruiken indien de advertentie het voor de gemiddelde internetgebruiker onmogelijk of moeilijk maakt om te weten of de geadverteerde waren of diensten afkomstig zijn van u (of een economisch met u verbonden onderneming) of van een derde. Ook kunt u het gebruik van uw merk verbieden indien de advertentie de indruk wekt dat er een economische band bestaat tussen u en de adverteerder (of daarover te vaag is).

Daarnaast kunt u het gebruik van uw geregistreerde merk als adword verbieden indien de advertentie u stoort in de verwerving van een reputatie die consumenten kan aantrekken en aan u kan binden, of indien de advertentie afbreuk doet aan het behoud van een dergelijke reputatie.

Indien uw merk bekend is, kunt u het gebruik van uw geregistreerde merk als adword bovendien verbieden indien:

1. uw concurrent met het gebruik ongerechtvaardigd voordeel uit het onderscheidend vermogen of de reputatie van uw merk trekt (ook wel ‘aanhaken’ genoemd);

2. de reclame afbreuk doet aan het onderscheidend vermogen van uw merk (ook wel ‘verwatering’ genoemd); of

3. de reclame afbreuk doet aan de reputatie van uw merk (ook wel ‘afbreken’ genoemd).

Heeft u geen geregistreerd merk, maar gebruikt uw concurrent uw handelsnaam (de naam waaronder u uw onderneming drijft) als adword? Dan gelden de regels van de Handelsnaamwet. U kunt het gebruik van uw handelsnaam als adword slechts verbieden indien uw concurrent een onderneming drijft onder deze naam, en er door dit gebruik verwarring bij het publiek kan ontstaan tussen uw onderneming en de onderneming van uw concurrent.