Gebrekkige informatie in apps; wie is er verantwoordelijk?

Voor iedere toepassing lijkt er tegenwoordig wel een app te zijn ontwikkeld die men op zijn of haar telefoon kan gebruiken. Maar wat als die apps onjuiste informatie tonen? Dat de gevolgen van onjuiste informatie groot kunnen zijn, blijkt wel uit een zaak die recent bij het Gerechtshof Den Bosch is voorgekomen. Wie draait er op voor de schade die ontstaat als de gebruiker uitgaat van onjuiste informatie die in de app wordt getoond?

19 nov. 2019

Wat was er aan de hand?

Een automobilist heeft in Tilburg geparkeerd in een ‘betaald parkeren-zone’. Hij heeft het parkeergeld via een online parkeerapp voldaan. De kaart in de parkeerapp bleek achteraf een verkeerde zone-afbakening aan te geven. De automobilist heeft daardoor minder parkeergeld betaald dan hij had moeten doen. De gemeente heeft hem daarom een naheffingsaanslag opgelegd ter hoogte van het verschil. De automobilist was het daar niet mee eens en vond dat foutieve informatie in de parkeerapp voor rekening en risico van de gemeente komt. Deze app wordt immers onder de verantwoordelijkheid van de gemeente aangeboden. Volgens hem bevatte de parkeerapp bovendien geen waarschuwing dat de daaruit verkregen informatie moest worden gecontroleerd. De gemeente is echter van mening dat de borden die ter plaatse aanwezig zijn, duidelijk de juiste parkeerinformatie aangeven. De gemeente meent dat de gebruiker van de app dat had behoren op te merken.

Overwegingen Hof Den Bosch

Het Hof Den Bosch (ECLI:NL:GHSHE:2019:2248) stelde voorop dat een fout in de parkeerapp in beginsel voor het risico van de gemeente komt. Voor het Hof is het daarbij van belang dat de gemeente een overeenkomst heeft gesloten met de leverancier van de parkeerapp. Op basis van deze overeenkomst verzorgde de leverancier – namens de gemeente – via de parkeerapp zowel de registratie van parkeerrechten, als de berekening en de inning van verschuldigde parkeergelden.

Aan de andere kant meent het Hof dat de automobilist ook een onderzoeksplicht heeft. Op grond van vaste jurisprudentie dient een automobilist zich op de hoogte te stellen van de ter plaatse feitelijk geldende parkeerregels. In dit geval was er bebording aanwezig aan het begin van de straat met duidelijke informatie over het betaald parkeren. Volgens het Hof had de automobilist moeten controleren of de digitale informatie in de parkeerapp overeenstemde met de feitelijke situatie ter plaatse. Dat zou alleen anders kunnen zijn indien er geen borden aanwezig waren of indien de feitelijke situatie ondanks de bebording onduidelijk zou zijn geweest, aldus het Hof.

Dat betekent dat de gebruiker niet zonder meer mag afgaan op de informatie in de parkeerapp. Dat de parkeerapp geen waarschuwing of disclaimer bevatte dat de gebruiker de informatie moet controleren, maakt dit oordeel niet anders. Het argument dat de automobilist geen nadelen mag ondervinden van het gebruik van techniek door de gemeente, veegt het Hof van tafel. In dit geval was het namelijk niet verplicht om de parkeerapp te gebruiken. De automobilist had ook voor het alternatief – betalen bij de parkeerautomaat – kunnen kiezen. De automobilist dient derhalve de naheffingsaanslag voor te weinig betaalde parkeergelden alsnog te voldoen.

Relevante omstandigheden voor het oordeel Hof Den Bosch

In dit specifieke geval kwam de ‘schade’ – de naheffingsaanslag – dus voor rekening van de automobilist als gebruiker van de parkeerapp. De onderzoeksplicht uit vaste jurisprudentie rondom parkeerbelastingen en -gelden speelde een belangrijke rol bij het oordeel. Ook de omstandigheid dat de automobilist de digitale informatie uit de parkeerapp makkelijk had kunnen controleren aan de hand van de borden was in casu van belang. Die omstandigheden maken dat uit dit arrest niet zonder meer een algemene regel gedestilleerd kan worden. Als leverancier of aanbieder van apps – of (SaaS-)applicaties in het algemeen – kunt u er dus niet altijd vanuit gaan dat foutieve informatie in uw applicatie voor rekening en risico van de gebruiker komt. Het Hof overweegt immers niet voor niets dat fouten in de parkeerapp in beginsel voor rekening van de gemeente komen. De specifieke omstandigheden in dit geval maakten dat er toch een ander eindoordeel volgde.

Wat betekent dit voor u?

Voor zowel de afnemer/aanbieder (i.c. de gemeente), de gebruiker als de leverancier is juiste informatie uiteraard cruciaal. Aan de andere zijn er situaties denkbaar waarin op zijn minst een van deze partijen (in sommige gevallen ook de leverancier) geen invloed heeft op de informatie die zich in de applicatie bevindt, laat staan op de juistheid daarvan. Derhalve is het voor zowel leveranciers als afnemers van belang om gedegen afspraken te maken over wie verantwoordelijk is voor de controle van de juistheid van informatie. Daarbij kunnen ook aansprakelijkheidsafspraken gemaakt worden. Daarnaast kunnen de leverancier en afnemer maatregelen treffen in de richting van de eindgebruiker. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gebruiksvoorwaarden en disclaimers die de eindgebruiker te zien krijgt (of zelfs moet accepteren), voordat hij de app kan gebruiken. Meer informatie? Neem gerust contact met ons op.