Juridische strijd rondom de Crompouce

Men kon de laatste tijd niet ontkomen aan het razend populaire gebakje. De Crompouce – een kruising tussen een croissant en een tompouce – wordt in veel bakkerijen en supermarkten al verkocht. Eigenaar van Bammetje Bakery, Ulrika Menig, heeft de lekkernij in 2020 bedacht en op de markt gebracht. De Utrechtse bakker is van plan juridische actie te ondernemen tegen bakkers, ketens en supermarkten die de merknaam zonder haar toestemming gebruiken.

15 dec. 2023

Woordmerk

De crompouce is na een hype op sociale media in een groot aantal supermarkten en bakkerijen te vinden, tot grote ontevredenheid van Ulrika Menig. De eigenaar van de Utrechtse Bakkerij heeft na het succes van haar crompouce in 2020 de naam als woordmerk laten registreren. Dat betekent dat de merknaam ‘Crompouce’ niet zonder toestemming van de merkhouder mag worden gebruikt. Door middel van een licentie zouden winkels de crompouce wel onder deze naam mogen verkopen. Let wel: het gaat dus alleen om het gebruik van de naam, niet om het gebakje zelf. Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo hebben de naam van het gebakje inmiddels al veranderd. Het product wordt nu verkocht onder ‘tompouce croissant’.

Kans van slagen?

Het is nog maar de vraag of de juridische stappen van Menig kans van slagen hebben. Zo kan het zijn dat een merkrecht vervalt doordat het merk is ‘uitgeburgerd’. De crompouce kan zijn onderscheidend vermogen verliezen wanneer het een soortnaam wordt. Bij verwording tot soortnaam wordt het merk de gebruikelijke benaming voor de waar of dienst waarvoor het merk is ingeschreven. Denk aan Vaseline, Airfryer of Tikkie, die inmiddels vooral het product aanduiden – in plaats van het merk. Bij de crompouce dreigt ook het gevaar dat het woord niet meer het merk vertegenwoordigt, maar het product.

Vragen over het merkenrecht? Neem gerust contact met ons op.