Waarom in IT algemene voorwaarden niet altijd volstaan

Veel IT-leveranciers hanteren de algemene voorwaarden die zijn opgesteld door de brancheorganisatie voor IT-leveranciers (Nederland ICT Voorwaarden). Deze algemene voorwaarden zijn in principe leveranciersvriendelijk. Veel risico’s voor de leverancier zijn uitgesloten of liggen bij de afnemer. De IT-leverancier voelt zich hiermee vaak veilig, maar een recente uitspraak van de rechtbank Den Bosch laat zien dat dit gevoel niet altijd terecht is. Ondanks dat men geen medewerking bij migratie had afgesproken, moest de leverancier dat toch doen. Waar ging de zaak over en wat valt hier uit te leren voor de praktijk? Lees hieronder verder.

28 feb. 2023

De casus

In de zaak gaat het om een geschil tussen een wellness-salon (afnemer) en een bouwer van webshops (IT-leverancier). In 2019 is de IT-leverancier begonnen met de ontwikkeling van een webshop voor de afnemer. Daarnaast is ook een SLA overeengekomen voor het beheer en onderhoud van de webshop. Op de contractuele relatie tussen partijen zijn de Nederland ICT Voorwaarden van toepassing verklaard. De Nederland ICT Voorwaarden bepalen dat de afnemer gedurende de looptijd van de overeenkomst een gebruiksrecht krijgt om de overeengekomen programmatuur te gebruiken.

Na onenigheid tussen partijen worden de overeenkomsten tussen partijen met wederzijds goedvinden beëindigd. De afnemer wenst de webshop naar een andere IT-leverancier te migreren. Om dat te kunnen doen is medewerking van de huidige IT-leverancier nodig. De huidige IT-leverancier wil hier niet aan meewerken en verwijst naar de toepasselijke Nederland ICT Voorwaarden. De Nederland ICT Voorwaarden bevatten geen verplichting voor de IT-leverancier om medewerking te verlenen aan een exit bij het einde van de overeenkomst en bepalen bovendien dat de afnemer slechts een gebruiksrecht voor de duur van de overeenkomst krijgt. Dit gebruiksrecht verloopt bij beëindiging van de overeenkomst.

De afnemer is het hier niet mee eens en vordert bij de rechter medewerking aan de overdracht van de webshop.

Oordeel rechter

Nu er tussen partijen niks is afgesproken over medewerking bij een eventuele overdracht kijkt de rechter naar wat partijen hebben bedoeld bij het aangaan van de overeenkomst. De rechter oordeelt dat het niet aannemelijk is dat partijen hebben beoogd dat de afnemer bij beëindiging van de overeenkomst geen enkel recht zou hebben op de in haar opdracht ontwikkelde webshop. Ook oordeelt de rechter dat de uitleg die de IT-leverancier geeft aan de algemene voorwaarden– namelijk dat zij niet verplicht is mee te werken aan de migratie van de webshop – grote gevolgen heeft voor afnemer. Het had op de weg van de IT-leverancier gelegen om de afnemer op dit risico te wijzen bij het aangaan van de overeenkomst of in ieder geval bij het voorstel om de overeenkomst te beëindigen. De leverancier is immers een professional en van zo’n partij mag een zorgplicht verwacht worden. Dat zien we in veel andere IT-jurisprudentie ook bevestigd worden. Over o.a. de zorgplicht van IT-leveranciers schreven we eerder een blog.

De rechter oordeelt daarmee dat de IT-leverancier moet meewerken aan de migratie van de webshop, ook al bestond op grond van de algemene voorwaarden daarvoor geen verplichting.

Hieruit blijkt maar weer het belang van het maken van goede afspraken. Vertrouw niet alleen op de algemene voorwaarden, maar denk vooraf goed na over zowel de samenwerking zelf, als het einde daarvan.

Twijfelt u over uw exit-afspraken in uw ICT-contract of ontbreken die helemaal? Neem gerust contact met ons op.