Nieuwsbrief

Elferink & Kortier Advocaten stuurt haar abonnees regelmatig een nieuwsbrief. Daarin berichten wij over interessante nieuwtjes, relevante wijzigingen in wetgeving en spraakmakende jurisprudentie. Zo bent u dus altijd op de hoogte van de ontwikkelingen in IE-, ICT- en Privacyrecht. Klik op de link die onderaan op onze website staat om u ook aan te melden voor de nieuwsbrief.

Intellectueel eigendom

HEKS’NKAAS: Over smaak valt niet te twisten. Over verpakkingen wel?

24 apr. 2020

In het auteursrecht is de Heksenkaas-uitspraak uit 2018 een begrip. In 2018 verloor Heksenkaas de smaakruzie met Smilde, de producent van Witte Wievenkaas. Heksenkaas was van mening dat Smilde de smaak van haar HEKS’NKAAS smeerdip namaakte en daarmee inbreuk maakte op haar auteursrecht. Het Hof van Justitie oordeelde echter dat smaak niet auteursrechtelijk beschermd kan worden, omdat smaak (nog) niet objectief en nauwkeurig vastgesteld kan worden. Dit jaar stond Heksenkaas wederom in de rechtszaal. Ditmaal niet om de smaak, maar om de verpakking van de HEKS’NKAAS smeerdip.

Lees verder
Privacy

Inzet van Zuid-Koreaanse corona-app toont nut bij indamming COVID-19 aan, maar leidde ook tot bizarre privacy-schendingen

24 apr. 2020

In de wereldwijde uitbraak van het coronavirus 2019 (COVID-19) was Zuid-Korea na China een van de volgende landen die door de ziekte werden getroffen. In plaats van agressieve maatregelen te nemen zoals immigratiecontrole, lockdown of wegversperringen, zette Zuid-Korea een strategie in voor het opsporen, testen en behandelen van de ziekte; een corona-app.

Lees verder
ICT-recht

ICT-leverancier mag afgifte van inloggegevens niet weigeren om daarmee betaling af te dwingen

24 apr. 2020

Als een klant niet aan haar betalingsverplichtingen voldoet, kan de leverancier in bepaalde gevallen besluiten om haar prestatie uit te stellen, totdat de klant heeft betaald. Dit wordt ‘opschorting’ genoemd. In een zaak bij de Stichting Geschillenoplossing Automatisering (SGOA) speelde de vraag of een leverancier ook de afgifte van inloggegevens van een ICT-systeem mag opschorten (als ‘pressiemiddel’) om betaling te forceren. Wat speelde er in deze zaak?

Lees verder
Privacy

Kunnen commerciële en economische belangen een rechtvaardiging zijn voor verwerking van persoonsgegevens?

24 apr. 2020

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in november 2019 een normuitleg gepubliceerd over de verwerkingsgrondslag het ‘gerechtvaardigd belang’. Deze normuitleg is streng. Zuiver commerciële belangen, winstmaximalisatie, het volgen van gedrag van werknemers of het (koop)gedrag van (potentiële) klanten zijn volgens de AP geen ‘gerechtvaardigde belangen’ die rechtvaardigen dat persoonsgegevens mogen worden verwerkt. Dit standpunt van de Autoriteit Persoonsgegevens bevreemdt ons enigszins. Tot op heden werd immers aangenomen dat economische belangen van verwerkingsverantwoordelijken onder omstandigheden wel als een ‘gerechtvaardigd belang’ kunnen gelden. Bovendien wordt in de AVG bijvoorbeeld direct marketing – bij uitstek een manier om de commerciële en economische belangen te behartigen – expliciet aangemerkt als een gerechtvaardigd belang van de verwerkingsverantwoordelijke. De AP benadert haar standpunt ons inziens wel heel erg vanuit het perspectief van privacybescherming.

Lees verder
ICT-recht

Corona en de gevolgen voor uw (ICT-) contracten

16 mrt. 2020

De gevolgen van het coronavirus voor de maatschappij zijn enorm. Uiteraard hopen we allemaal dat de maatregelen die de Rijksoverheid heeft aangekondigd om de uitbraak van het virus te beteugelen, effect zullen sorteren. In dat perspectief lijken de thans getroffen maatregelen een kleine opoffering te zijn voor ons, gezonde mensen. Desalniettemin heeft de uitbraak van het coronavirus ook zeer verstrekkende economische gevolgen. De economie is wereldwijd voor een groot deel stil komen te liggen en dat zullen veel bedrijven en organisaties gaan merken. De eerste berichten daarover bereiken ons reeds. In onze praktijk zien wij namelijk dat voorgenomen ICT-investeringen op de tocht komen te staan. De kosten van dergelijke trajecten, maar ook de personele gevolgen van het coronavirus zijn daar de oorzaak van. Wat zijn de (on)mogelijkheden voor u als afnemer of leverancier van ICT-diensten? Kunt u van het ICT-contract af? Kunt u de implementatie tijdelijk opschorten?

Lees verder
Privacy

Privacy op de werkvloer: hoe om te gaan met corona?

16 mrt. 2020

Het coronavirus heeft een enorme impact. Het is werkgevers er alles aan gelegen om te voorkomen dat medewerkers besmet raken met dit virus. Mag je als werkgever aan een medewerker met een verkoudheid vragen naar zijn gezondheid? Mag je medewerkers controleren door hun temperatuur op te nemen? Kortom; hoe zit het met corona en privacy?

Lees verder
Intellectueel eigendom

Tweedehands verkoop van merkproducten; kan de merkhouder zich daartegen verzetten?

16 mrt. 2020

Kan een merkhouder derden verbieden om de door haar op de markt gebrachte producten verder te gebruiken en te verhandelen? Kan Ford bijvoorbeeld de tweedehands verkoop van auto’s van het merk Ford verbieden? In beginsel kan Ford dat niet. Of zijn er toch uitzonderingen?

Lees verder
ICT-recht

Cybercrime: wat is het en wat kunt u ertegen doen?

16 mrt. 2020

Wij zijn in hoge mate afhankelijk van digitale dienstverlening. Daardoor zijn wij ook steeds kwetsbaarder voor cybercriminaliteit. Uit het onderzoek “Digitale Veiligheid en Criminaliteit 2018” van het CBS blijkt dat in 2018 ruim 1,2 miljoen mensen hebben aangegeven slachtoffer te zijn geweest van digitale criminaliteit. Maar wat is cybercrime eigenlijk en hoe erg zijn de gevolgen? Is het vooral een ver-van-mijn-bed-show of kan het u ook treffen? In het huidige corona-tijdperk is er een stevige toename van nepmails over corona gesignaleerd waarmee cybercriminelen inloggegevens proberen te ontfutselen. Hoe kunt u zich hier juridisch tegen wapenen?

Lees verder

Continuïteit Elferink & Kortier Advocaten bij maatregelen rondom het coronavirus

16 mrt. 2020

Lees verder
Intellectueel eigendom

Mag een concurrent mijn merk- of handelsnaam gebruiken in Google Ads?

29 jan. 2020

U kent ze vast wel: de advertenties die in Google boven of rechts van uw zoekresultaten verschijnen. Deze advertenties zijn afkomstig van Google Ads, een advertentieprogramma van Google. Google biedt hiermee de mogelijkheid om op bepaalde zoektermen (ook wel ‘adwords’ genoemd) te adverteren. Stel bijvoorbeeld dat u op de term ‘matras’ zoekt in Google, dan verschijnen er een aantal advertenties van aanbieders van matrassen. Maar wat nu als uw concurrent uw merk- of handelsnaam als adword heeft geregistreerd, en dus op uw naam adverteert? Mag dat zomaar?

Lees verder